Att bli balansansvarig
För att bli balansansvarig krävs det att företaget är ekonomisk stabilt och godkänt som Ediel-aktör samt registrerat hos Skatteverket för energiskatt.
Hur man ansöker om att bli balansansvarig beskrivs nedan.
- Företaget skickar en intresseanmälan till Swedegas. I den bifogas registreringsbevis från Bolagsverket samt ekonomisk information, till exempel årsredovisning och bedömning om leveransvolymer.
- Kontroll utförs av Swedegas med Energinet att ansökande företag också finns registrerade som Shippers.
- En Ediel-ansökan påbörjas av den ansökande genom att företaget undertecknar ett Ediel-avtal, som sänds i två exemplar till Svenska Kraftnät. Den sökande registreras och får ett Ediel-ID vilket är en förutsättning för identifiering. Har man redan ett Ediel-ID får detta behållas. Ediel-kommunikation testas enligt anvisning. Mer information finns på SVKs aktörsportal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vid frågor om aktörsportalen, kontakta ediel@svk.se.
- Swedegas skickar över en blankett till ansökande där kontaktuppgifter fylls i och returneras.
- Två exemplar av balansansvarsavtalet skickas till den sökande när samtliga krav är uppfyllda Lämplig tidpunkt för avtalets påbörjan skrivs in i avtalet. Avtalen undertecknas av ansökande och returneras till Swedegas.
- Det tar cirka en månad från att ansökningsprocessen påbörjas tills det att en balansansvarig kan påbörja sitt uppdrag.
- I egenskap av balansansvarig i Sverige så skall också ett avtal ingås med Swedegas beträffande uppgifter till Gasbarometern.